• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Monday, October 31, 2011

TRANSIT CINTA ; TREND MUDA MUDI KINI

Posted by Abu Huzaifah On 10:42 AM No comments



Andai  bisa mata ini melihat kuantiti punggutan dosa yang berjaya dicatatkan oleh malaikat atib, sudah tentu diri kita akan melakukan sebanyak mana amal ibadah dan kebaikan bagi menampung dan memadam coretan hitam semata-mata untuk menyelamatkan diri kita dari menjadi  salah seorang penghuni neraka yang disiksa dengan azab Allah yang amat pedih.

Namun, itu semua takkan terjadi. Kita tidak mampu melihat ketulan dosa-dosa kita terapung-apung di udara untuk mengingatkan kita.  Bahkan, kita yang perlu sentiasa bermuhasabah agar diri tidak berlumuran dengan dosa dan maksiat.

Tapi hari ini, manusia seakan-akan tidak menghiraukan dosa dan pahala. Dosa kini bukan menjadi satu penghadang untuk kita melakukan perkara yang dimurkai Allah . Isu yang menjadi permasalahan besar hampir keseluruhan remaja masa kini adalah ‘transit cinta’ ataupun lebih glamour dengan panggilan ‘cinta monyet’.

Destinasi cinta yang sepatutnya adalah menuju ke gerbang perkahwinan agar diredhai Allah. Cinta tidak berhajat kepada tempat persinggahan ataupun ‘transit’ seperti yang banyak berlaku kepada muda mudi zaman sekarang yang menghidupkan budaya dan suasana cinta sebelum kahwin.

Saya sering ditanya oleh insan-insan yang tidak mengira peringkat usia..
“ Sape pakwe awak?” , “ Boyfriend ape cite sekarang?”dan sebagainyaaa…

Bilamana saya menggelengkan kepala mengatakan bahawa saya tidak bercinta dengan sesiapa, mereka terkejut dan hairan. Bercinta sebelum kahwin juga kini seolah-olah adalah satu keperluan dan menjadi satu kewajipan. Realiti hari ini, menjadi satu benda yang pelik jika seseorang itu tidak mempunyai kekasih..melainkan orang itu baru saja ‘putus’ dengan bekas kekasihnya dan sedang menanti kedatangan kekasih yang lain.

Bergayut di telefon berjam-jam, keluar berdua-duan, saling bermasage-masage 24jam.. adalah menjadi kebiasaan kepada penumpang-penumpang transit cinta. Mereka menyangka apa yang mereka lakukan tidak berdosa, kerana apabila ditegur tentang ini mereka menyatakan yang mereka tidak membuat apa-apa kesalahan. Hanya sekadar bual-bual kosong dan keluar bersiar. Dosa dari kacamata para muda mudi yang bercinta sekarang adalah tatkala mereka terlanjur berzina. Maka tatkala ituu…mereka akan mengaku apa yang mereka buat itu berdosa.

Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. telah bersabda yang ertinya,
“Kedua mata itu bisa melakukan zina, kedua tangan itu (bisa) melakukan zina, kedua kaki itu (bisa) melakukan zina. Dan kesemuanya itu akan dibenarkan atau diingkari oleh alat kelamin.”
 (Hadis sahih diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim dari Ibn Abbas dan Abu Hurairah).
Dalam riwayat lain mengatakan :
“Tercatat atas anak Adam nasibnya dari perzinaan dan dia pasti mengalaminya. Kedua mata zinanya melihat, kedua teling zinanya mendengar, lidah zinanya bicara, tangan zinanya memaksa (memegang dengan keras), kaki zinanya melangkah (berjalan) dan hati yang berhazrat dan berharap. Semua itu dibenarkan (direalisasi) oleh kelamin atau digagalkannya.” (HR Bukhari).

Apa yang perlu diketahui oleh masyarakat kini adalah, walaupun percintaan hanya sekadar berbual kosong dan saling mengungkap ucapan sayang ianya adalah zina lidah dan telinga. Walaupun hanya sekadar melihat wajah kekasih kita untuk mengambil semangat kononnya, ia dianggap zina mata. Walaupun hanya berpegangan tangan tidak lebih dari itu, ianya adalah zina tangan. Jadi berhati-hatilah dengan hubungan yang telah dijalinkan, kerana ia bakal membawa diri ke kantong penzinaan.
 

Hakikat sebenar konsep cinta dalam islam harus diketahui oleh para remaja agar tidak tersalah langkah. Bukan sekadar remaja, bahkan semua lapisan masyarakat termasuk kanak-kanak dan ibubapa harus mengetahuinya bagi melahirkan suasana percintaan berlandaskan islam di dalam masyarakat kita.
Al-Qasim meriwayatkan Abi Umamah berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
ما أحبَّ عبدٌ عبداً لله إلا أكرمه الله عزّ وجلَّ
”Orang yang mencintai sesame hamba Allah, semata-mata kerana Allahnescaya akan dimuliakan Allah”
-Hadis riwayat Imam Ahmad-
Mungkin agak sukar bagi anak muda di Malaysia untuk menerima konsep sebenar cinta dalam Islam yang melarang percintaan sebelum kahwin. LIMA tahun dahulu, saya merupakan salah seorang yang tidak bersetuju dengan konsep percintaan selepas kahwin walaupun pada waktu itu saya tidak mempunyai kekasih.
Saya tidak dilahirkan dari keluarga yang serba tahu tentang agama, tidak juga dilahirkan dari sekolah pondok yang serba lengkap didikan agamanya. Malah saya dilahirkan dari sekolah menangah kebangsaan agama yang pengamalanya dan system pendidikannya secular. Jadi saya memahami jiwa-jiwa dan kehendak remaja yang tidak di dedahkan ilmu agama secukupnya.

Apa yang menjadi tanda tanya  yang membuatkan saya tidak berapa setuju dengan konsep cinta selepas kahwin iaitu bisikan di dalam diri saya yang mengatakan..bolehkah pasangan suami isteri itu hidup bahagia setelah perkahwinan dalam keadaan mereka kurang mengenali sebelum berkahwin dan tidak bercinta?

Namun, persoalan itu terjawab setelah saya mendapat pentarbiahan diri di Syria. Banyak contoh pasangan suami isteri yang saya kenali di Syria mengamalkan konsep cinta selepas kahwin demi menggapai redha Allah hidup dalam keadaan yang amat bahagia. Setakat ini, tiada pun pasangan yang saya kenali itu bercerai berai ataupun bergaduh membaling kuali kerana kurang keserasian atau saling tidak memahami antara satu sama lain disebabkan kerana tidak bercinta sebelum kahwin.

Alhamdulillah.. suasana di Syria yang menjaga pergaulan di antara lelaki dan perempuan, bukan sekadar pergaulan luar, malah pergaulan telefon dan berinteraksi melalui yahoo messanger  dan alam maya juga diberi penekanan bagi mengelakkan berlakunya fitnah. Hatta gelaran ustaz dan ustazah di gunakan sesame lelaki dan perempuan untuk membina gap pemisah untuk menjaga hubungan dan tidak terlalu melampau-lampau dalam berinteraksi.

Malangnya suasana di Malaysia tidak begitu. Negara ini seakan-akan menggalakkan hubungan bebas diantara lelaki dan perempuan. Media, filem, drama, iklan di tv dan radio, majalah, facebook, buku-buku, keluarga, guru-guru.. semuanya memberi perangsang kepada anak muda untuk bercinta. Media membuatkan keinginan remaja membuak-buak untuk mendapatkan kasih sayang dari kekasih mereka. Jadi, salah ini kita tidak boleh menuding jari kepada remaja semata-mata.

Apa yang ingin saya sarankan kepada golongan muda mudi yang bercinta..bercintalah kerana Allah.. bercintalah untuk mendapat redha Allah. Jangan bercinta untuk mendapat nikmat sementara di dunia, tapi biarlah percintaan kita itu membuahkan hasil dan memberikan kita nikmat hingga ke syurga.
 
Jalan penyelesaian untuk membantu kita bercinta selepas kahwin adalah seperti yang di amalkan di semua filem yang di adaptasi oleh novel karangan Habiburrahman Asy-Syairazi. Iaitu sekiranya seseorang itu sama ada lelaki atau pun perempuan itu jatuh hati atau jatuh cinta kepada seseorang dan benar-benar ingin dijadikan calon suami/isteri, khabarkanlah hasrat anda kepada keluarga anda. Mintalah mereka sampaikan isi hati anda kepada lelaki atau perempuan itu. Seterusnya jika permintaan anda di terima, maka berdoa lah banyak-banyak agar Allah membantu kita untuk membina sebuah hubungan yang diredha Allah sebelum ke gerbang perkahwinan.
Wallahua’lam..

nota: Catatan ini dipetik dari blog http://muslimahversatile.wordpress.com. Pemilik blog ini sedang menuntut di Syiria dan merupakan bekas pelajar Abu Huzaifah di SMKA Miri.Jazakillah khayran kepada beliau atas perkongsian ini.

0 comments: