• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Monday, August 1, 2011

Buku Biografi Nabi Muhammad S.A.W menarik minat pembaca non Muslim

Posted by Abu Huzaifah On 6:17 PM 1 comment


Assalamualaikum warahmatullah


Sahabat-sahabat rakan ziarah yang dihormati,
Kali ini Abu Huzaifah ingin memaparkan satu luahan seoarng pembaca non muslim yang memuji gaya penulisan buku hasil pena Dr.Zulkifli Mohd Yusoff dan isterinya yang berjodol 'Biografi Muhammad bin Abdullah'. Abu Huzaifah sendiri belum memiliki buku ini, biarpun dirumah saya terdapat buku-buku sirah seperti kitab al-Sirah al-Nabawiyah oleh al-Buthi, al-Mubarakfuri, TG Nik Abdul Aziz dan lain-lain.Insya' Allah buku tersebut bakal dimiliki dalam bulan yang mulia ini.


Tentang penulisnya Abu Huzaifah memang mengenali beliau sejak kecil lagi. Semasa Ustaz Zulkifli masih menuntut di Akademi Islam UM Nilam Puri, ayahanda hamba sering membawa beliau menyampaikan kuliah Maghrib di Madrasah Pak Nuh, Kedai Mulong. Beliau juga pernah beberapa kali bertandang ke rumah ziarahi keluarga kami. Alhamdulillah hari ini nama beliau semakin dikenali sebagai salah seorang ulama' yang mahir dalam bidang tafsir di tanah air kita. 

Kepada pembaca budiman sila tatapi  luahan penulis bernama Sukhdev Singh dibawah ini.
" Saya sebagai warga Malaysia bukan Melayu dan bukan Islam menulis ingin merakamkan penghargaan kepada Prof. Dr. Datuk  Zulkifli Mohd. Yusoff, pensyarah di Jabatan al-Quran dan Hadis, Akademi Pengajian Islam , Universiti Malaya,  dan Dr. Noor Naemah Abd. Rahman, pensyarah di Jabatan Usul Fiqh, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya kerana penulisan mereka yang bertajuk “Biografi Muhammad bin Abdullah” yang saya baru-baru ini mula membaca."

Naskah yang saya memperolehi merupakan Edisi Kedua, Cetakan Kedua, 2011 (hard-cover) penerbitan PTS Islamika Sdn. Bhd.

Seperti yang dikongsi oleh kedua-dua penulis dalam bahagian “kata pengantar” pendekatan yang digunakan merupakan gaya penceritaan memang sesuai bagi kalangan bukan Islam.Lagi pun buku ini memang sesuai sebagai buku teks kegunaan sekolah menengah rendah untuk mata pelajaran Agama Islam untuk yang bukan muslim.

Lagi satu edisi yang lebih dalam tarafnya pengajian mata pelajaran Islam, seperti, undang undang ataupun keluarga dan sebagainya patut di sediakan bagi sekolah menengah tinggi.  Saya juga berpendapat mata pelajaran sejarah, patutnya diasingkan daripada Pengkajian Agama Islam.

Selama ini, apa apa yang kita dapat tahu tentang agama Islam adalah yang di dengar melalui beberapa jenis saluran media.  Panduan untuk menafsirkan apa yang kita terdengar itu memang tidak ada.  Ataupun, hal tentang agama Islam itu telah pun di “curi dengar”.  Hasil pencurian memang ada keburukannya.

Pada zaman dahulu, bagi kita yang bukan Melayu bukan Islam kita sangat di pengaruhi oleh ajaran dari kitab  Kristian, iaitu Injil.  Selain Injil, saya sendiri pernah membaca banyak buku yang berasaskan ajaran ataupun pandangan Agama Kristian.Untuk saya, itu adalah zaman sosio-politik Kristian.  Saya rasa sudah sampailah masa menghadapi penukaran zaman iaitu yang akan berasaskan agama Islam.

Lagi sekali saya ingin nak mengucapkan ribuan terima kasih kepada kedua-dua penulis yang prihatin kepada yang bukan Islam dan berharap dasar dasar yang sesuai akan dilaksanakan untuk memupukkan suasana harmoni di antara warga pelbagai bangsa dan agama di negara Malaysia yang bertuah ini.

(sumber ; harakahdaily)

 
Bookmark and Share

1 comments:

best buku ni ustaz..xslp lama punya biru warna nye..