• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Thursday, July 29, 2010

Takziah kepada Ustaz Nazri Ismail

Posted by Abu Huzaifah On 7:21 PM No comments

“Assalamualaikum.Ayahanda tercinta telah kembali ke rahmatullah jam 10 pagi tadi.Al-Fatihah.Nazri,Sibu.”Demikian sms yang Abu Huzaifah terima dari bekas sahabat serumah (di Mafraq - Jordan) lewat petang semalam ketika sedang memandu dari Besut menuju ke Kota Bharu. Inna LILLAH wa inna ilaihi roji’un…semoga ayahanda Ust.Nazri Ismail ditempatkan bersama para solihin.Amiin!

Usai solat maghrib di Masjid Kg.Puteh Kota Bharu..hamba terus meluru ke restoran sebelah masjid untuk berbuka puasa.Sebelum solat hanya sempat menghirup air mineral yang entah berapa hari tersimpan dalam kereta…apa boleh buat itu sahaja yang ada.Terpaksa berkejar dari teratak baharu di Besut , singgah di Kota Bharu untuk bertemu seorang ‘hamba Allah’kemudian pulang ke Kedai Mulong…jam 9.30 malam mesti berada di Nilam Puri dan bakal melelapkan mata serta dibuai mimpi dalam bas Ekspress Sani pulang ke Negeri Perpatih. Demikian hampir setiap minggu rutin hamba sejak empat bulan yang lalu.

Buat Ustaz Nazri sekeluarga hadapilah dengan sabar dalam situasi yang dilalui. .Alhamdulillah Abu Huzaifah sempat ziarahi arwah ayahanda beliau sore Isnin dua minggu yang lalu. Ketika Abu Huzaifah ziarahi keluarga beliau , ust Nazri pulang dari Sibu,Sarawak ke kampung menjengah ayahandanya.Adik beradik beliau yang berada diluar Kelantan turut ada bersama.Kata ust Nazri,sudah tiga bulan ayahandanya terlantar sakit.Berbicara dengan anak-anak pun kurang.

Abu Huzaifah hanya sempat ziarah seketika dan berbual bicara dengan ust.Nazri hal-hal keluarga dan semasa. Memang kadang-kadang ingin sekali bermesra dengan sahabat-sahabat serumah dahulu (Mafraq-Jordan) namun jarak dan tugasan masing-masing di medan yang berlainan menjadikan kami jarang bertemu mata.

Maafkan hamba dan Ummu Huzaifah ...kami tidak sempat mengucapkan takziah dan datang ke laman rumah di Kg. Pak Badol.Abu Huzaifah turut merasai saat begini ; ketika kematian ayahanda hamba Mac 2003 dahulu, tidak sempat berada disisinya saat almarhum ayahanda hamba menghempuskan nafas terakhir.Betapa kasih ,sayang dan cintanya kita sang anak kepada dua insan yang sangat berjasa dalam hidup ,akhirnya tetap mengadap Tuhan Maha pencipta tanpa notis. Moga sekelumit bakti ’kita’ di bumi Kenyalang menyampaikan dakwah siang dan malam membolehkan mereka senyum kerna salah seorang anak lelaki mereka musafir demi agama Tuhannya.
Amiin Ya Rabb al-Alamin.

Untuk makluman kepada sahabat-sahabat yang bermastautin di Kelantan dan negeri berjiran,insya Allah ust.Nazri akan berada di Kelantan sehingga hari Selasa depan.Sama-sama kita panjang ukhuwah.Ila liqa'

0 comments: