• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Sunday, May 16, 2010

SELAMAT HARI GURU .TERIMA KASIH GURU-GURUKU

Posted by Abu Huzaifah On 1:30 AM No comments


Kejayaan setiap insan pastinya bermula dari pendidikan yang diterap oleh ibubapa seawal usia dan digilap oleh guru-guru mereka secara formal.Hargailah setiap insan yang berbudi kepada kita terutama para guru.

Alhamdulillah segala pujian hanya kepadaMu ,Tuhan sekalian alam.Selawat dan salam buat Rasul Junjungan Mulia Nabi Muhammad saw.,ahli keluarga baginda dan para sahabat yang setia menjulang panji-panji Islam serta seluruh para pejuang kebenaran.

Alhamdulillah,hari ini 16 Mei adalah hari bertuah kepada insan bergelar guru kerana hari ini diingati sebagai hari mengenang jasa dan sumbangan guru-guru sepanjang zaman.Tanpa guru yang mengajar,mengasuh dan mendidik kita semua..siapalah kita hari ini???

Pastinya insan yang paling layak kita sanjungi ialah junjungan besar Nabi Muhammad SAW. ,baginda merupakan ‘mahaguru’ yang paling agung,paling layak dihargai kerana perjuangan baginda yang mengajak seluruh umat manusia menuju cahaya kebenaran yang bersumberkan wahyu Allah Azza wa Jalla.Nabi Muhammad SAW adalah GURU UTAMA dalam hidup setiap umat baginda kerana jasa dan ajaran baginda menjadikan kita individu muslim yang mentauhidkan Allah dan berpegang dengan ajaran Islam yang suci.

Pada kesempatan ini,Abu Huzaifah ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada semua guru yang hamba sempat mengambil ilmu biarpun sekecil mana sumbangan atau jasa mereka.Maka, tentunya orang yang paling hamba hargai ialah bonda dan ayahanda hamba sebagai guru pertama setelah lahirnya hamba ke alam dunia .Bonda tersayang tentunya insan yang mengasuh dan mendidik hamba sejak saat awal kelahiran hingga menjadi dewasa.Darinya hamba belajar bertatih , berjalan dan bertutur dan mengenal apa yang boleh dan apa yang dilarang.

Insan kedua yang menjadi guru hamba ialah almarhum ayahanda yang banyak berkorban siang dan malam. Terima kasih ayahanda kerana mengenalkan hamba ‘ alif sampai ya’ ,mengkhatamkam muqaddam hingga menamatkan al-Quran .Terima kasih ayahanda kerana memilih dan menghantar hamba ke Maahad Muhammadi Lelaki untuk mempelajari ilmu-ilmu al-Quran dan bahasa syurga. Alhamdulillah hari ini, di atas nawaitu ayahanda yang murni, hamba bukan sahaja belajar bahasa al-Quran tetapi sudah mampu mengajarkan orang lain al-Quran dan ilmu-ilmu dari khazanah al-Quran.Terima kasih ayahanda dan bonda .Engkaulah guru pertamaku yang banyak mengajar putih dan hitam kehidupan.

Terima kasih kepada guru-guru yang ikhlas berbakti mengenalkan hamba A,B,C… 1,2,3 dan hari-hari dalam seminggu di tadika Kemas ,Kedai Mulong.

Terima kasih kepada semua guru hamba di SRK Mulong yang mengajar hamba dari darjah satu hingga darjah enam…memori bersama guru-guru tetap dalam lipatan sejarah kehidupan.

Terima kasih tidak terhingga kepada guru-guru hamba dari tingkatan peralihan hingga tingkatan enam di Maahad Muhammadi Lelaki .Terima kasih Ustaz Rozuki yang menimbulkan keinginan hamba mendalami Bahasa al-Quran sehingga memilih Jordan sebagai pilihan.

Terima kasih hamba rakamkan kepada para pensyarah di Universiti al-Bayt,Mafraq Jordan yang menabur budi hingga hamba memperolehi ijazah dalam bahasa dan kesusateraan Arab , disini hamba mengenali kecekalan menghadapi mehnah kehidupan

Terima kasih jua hamba tujukan kepada para pensyarah di Fakulti Pengajian Islam UKM Bangi, disinilah hamba banyak belajar erti kesabaran dan ‘tasamuh’ sesama insan.

Sekalung penghargaan juga buat abang-abang yang pernah menjadi naqib hamba semasa belajar di bumi Anbia; Ust.Ismi M.Taib,Ust Mat Isa Daud,Ust Wan Mohammad,Ust Khairuddin Aman Razali dan Ust.Hj Safwan Ismail.Jazakallahu khairal jaza' wa barakAllahu fikum.

Dan akhirnya hamba rakamkan jutaan terima kasih kepada Ummu Huzaifah isteri tercinta yang banyak membantu hamba mengasuh dan mentarbiyah anak-anak kami berlima ; Aisyah, Asmaa’, Ahmad Huzaifah , Iman Nusaibah dan Ilham Sumayyah menghadapi hari-hari mendatang dengan penuh keimanan dan ketaqwaan.

Akhirnya terima kasih kepada sahabat-sahabat dan kenalan di serata ceruk yang kalian bukan sahaja sahabat kepada Abu Huziafah ,kalian juga mungkin guru hamba dalam mempelajari sesuatu yang bermakna dalam hidup hamba sebagai insan. Wassalamualaikum warahmatullah .

SELAMAT HARI GURU,Kullu 'am wa antum bi alfi khair.

0 comments: