• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Wednesday, March 31, 2010

Dari SMKA Miri ke IPG Sultan Mizan

Posted by Abu Huzaifah On 7:36 PM 8 comments

Foto kenangan; sambutan Hari guru pada 2007 di SMKAM,Miri

Assalamualaikum warahmatullah.
Segala pujian kepada Allah Azza wa Jalla yang sentiasa mengurniakan rahmat kepada hamba-hambaNya.Selawat dan salam yang berterusan kepada sebaik-baik pesuruhNya Nabi Muhammad SAW,para sahabat baginda dan ahli keluarganya.

Alhamdulillah,setelah tiga hari berturut-turut (24,25 &26 Mac lalu )Abu Huzaifah berulang alik ke Putrajaya menguruskan penempatan baru selepas tamat cuti belajar ,akhirnya terjawab . Bagaikan mimpi disiang hari, hamba tidak terfikirpun untuk berkhidmat di ‘wilayah Besut’ yang terkenal dengan rakyat Terengganu tetapi menggunakan loghat Klate.

Dua minggu sebelum tamat cuti belajar,Abu Huzaifah ke JPN Kelantan di Kota Bharu bertemu ketua Sektor Bahagian Pendidikan Islam(dahulu SPIM).Hamba mendapat layanan mesra dari beliau,namun hakikatnya peluang untuk berkhidmat di Kelantan sekalipun di ceruk Jajahan Gua Musang atau Jeli adalah gelap. Malahan jawapan dari JPN, guru-guru agama di Kelantan sudah lebih dari mencukupi.Wallahu a’lam…

Hamba pulang dari JPN dengan perasaan,entah berapa tahun lagi hamba berjauhan dari ibu sejak mula musafir ke Urdun pada 31 Ogos 1994. Ohh..kena bermastautin di negeri beradat lagilah.Setiap kali cuti sekolah Abu Huzaifah akan membawa anak-anak pulang ke Kelantan dan akan meredahi daerah Bera,Temerloh,Jerantut,Lipis dan Gua Musang yang memakan masa antara 9-10 jam.Kalau pulang bercuti dekat nak raya puasa atau raya haji boleh jadi perjalanan mengambil masa 12 jam. Mungkin bagi sahabat lain tiada masalah memandu dalam jarak perjalanan jauh hatta dari Johor ke Kelantan.Namun bagi Abu Huzaifah ,sangat alah dengan mengantuk Jika memandu lebih sejam mata akan pejam. Sahabat-sahabat hamba sewaktu di Miri ,Sarawak yang pernah berkonvoi dari Miri ke Sabah sangat gerun melihat cara hamba memandu sewaktu pulang dari Ranau nak ke KK semula.Apa tidaknya ,memandu dalam keadaan separuh tidur.Begitulah kelemahan hamba.. Kalau tidak dalam peliharaan Allah dan jagaan Yang Maha Kuasa entah apa yang berlaku.Nauzubillah..

Itulah yang menerawang dalam minda hamba ,ketika pulang dari JPN Kelantan tempoh hari. Harapan Abu Huzaifah hanya satu ,harap-harap kekosongan di sebuah sekolah SBP di Jempol NSDK menjadi taruhan .Seorang sahabat karib hamba memaklumkan akan kekosongan guru Bahasa Arab di situ.Harap peluang masih ada.Daripada hamba ke Pahang yang jauh dari Kuala Pilah dan jauh dari ibu di kampung (Mulong) ,biarlah hamba meneruskan bakti di Negeri Sembilan.


24 Mac,hari Rabu Abu Huzaifah sudah berpakat dengan Ust.Hafizan untuk ke Putrajaya menguruskan penempatan baru selepas cuti belajar yang tamat pada 26 Mac 2010. Hajat hamba ingin ke unit SBP memastikan tempat sebagai guru B.A diisi. Namun ,entah mengapa hati tidak sepenuhnya untuk ke sekolah tersebut…. Tidak timbul rasa ceria sekalipun sekolah yang mungkin saya akan bermukim untuk dua ,tiga tahun di sana pelajarnya senang diatur.Almaklumlah yang masuk ke situ pelajar terpilih seusai tamat UPSR.

Ust.Hafizan mengajak hamba ke BPG dahulu.Hamba pun tidak berbuat apa-apa persediaan untuk ditemuduga atau keperluan lain.Namun ada beberapa helaian ‘ resume’ yang agak lengkap (disegi kronologi akademik )tetapi sijil-sijil pula hamba tinggalkan dirumah.

Sewaktu di kaunter BPG, Abu Huzaifah rasa serba salah nak beri atau tidak resume kepada pegawai terbabit. Dalam hati.. segan juga nak serah sebab sijil-sijil tidak ada bersama.Tak ada bukti,walaupun semua maklumat benar belaka berdasarkan pengalaman perkhidmatan.Hampir-hampir hamba nak keluar dari pejabat BPG dan ingin meneruskan urusan di Unit SBP.

Selepas sesi soal jawab pegawai BPG bersama Ust.Hafizan ,pegawai tersebut menyapa Abu Huzaifah ,: Ustazpun nak minta ke IPG ? Saya mengiakan sambil menghulurkan resume .IPG mana? IPG Sultan Mizan…jawab dengan penuh yakin.Sebenarnya Abu Huzaifahpun baharu dapat maklumat ada kekosongan untuk pensyarah Bahasa Arab di IPG Kampus Sultan Mizan dalam perjalanan menuju ke Putrajaya sebentar tadi.Pegawai tadi meneruskan pertanyaan tentang pengkhususan hamba di peringkat Sarjana Muda dan Sarjana.Berulangkali beliau meminta kepastian tentang tempat belajar dan takhasus hamba. Masa sudah hampir pukul 4.35 petang.Beliau memberikan harapan…jika ada keperluan BPG akan menghubungi ustaz esok.Itulah janji pegawai tersebut kepada Abu Huzaifah dan Ust Hafizan yang memohon penempatan ke IPG Tuanku Bainun,Pulau Pinang.

Pagi Khamis 25 Mac ,sebagaimana yang dijanjikan seorang pegawai wanita menghubungi Abu Huzaifah untuk mendapat kepastian pengkhususan pengajian hamba.Siswazah Jordan menjadi pilihan kata beliau…IPGKSM hendak Bahasa Arab ,Jordan sahaja. Harapan saya melonjak 70 peratus. BPG mohon hamba hantarkan resume baharu dan salinan sijil-sijil sekali.Abu Huzaifah yang sedang beriktikaf di Masjid An-Nur BBB, memecut laju kereta pulang ke Kuala Pilah. Sebelum petang Khamis 25 Mac berlabuh ,hamba mesti tiba di Putrajaya .

Ringkas cerita, sekali lagi Abu Huzaifah bertemu pegawai di BPG Putrajaya sore 25 Mac.Sebelum meninggalkan Putrajaya, pegawai tersebut memberi harapan 90 peratus kepada hamba.Katanya pagi esok seawal pagi hamba kena laporkan diri ke bahagian Tajaan dan pejabat IPGM di Cyberjaya. Semuanya berlaku dalam tempoh yang singkat..Ajaib dan pelik kata Ust.Hafizan.

Pagi 26 Mac,Abu Huzaifah dan Ust Hafizan ke Cyberjaya ,cuaca baik pada pagi Jumaat itu.Itulah kali pertama hamba ke sana.Hampir sejam kami menunggu surat rasmi yang menentukan penempatan semula ke stesen khidmat baharu. Sah! Abu Huzaifah ke IPG Kampus Sultan Mizan,Besut Terengganu dan Ust Hafizan ke IPG Tuanku Bainun di Pulau Pinang.Perut mula meragam …belum sarapan walaupun jam dah pukul 11 pagi. Gembira berbaur sedih.Sedih kerana Abu Huzaifah terpaksa berjauhan dari isteri tercinta dan anak-anak yang amat perlu kepada perhatian sang bapa. Gembira setelah 15 tahun jauh dari ibu di kampung,kini dah di sempadan Kelantan.

Abu Huzaifah sedar harapan sahabat-sahabat di Kuala Pilah inginkan hamba terus bermukim di sana.Ahli jemaah Madrasah Yam Tuan Beringin masih mengharapkan kuliah hadis Riadussalihin hamba.Banyak tuntutan sebenarnya…Ya!dimana bumi dipijak disitu Islamku Junjung.Sahabat-sahabat di Miri mengajak hamba kembali ke sana .Kuala Pilah pun perlukan ustaz yang prodakwah. Setelah lima hari di IPGKSM ,,,hakikatnya hamba perlu berikan sesuatu untuk siswa-siswi disini ..lebih-lebih lagi pengisian di surau IPG.

Kini Abu Huzaifah meneruskan kelana ,kini di IPGSM Besut .Banyak perkara yang perlu hamba ambil iktibar di atas apa yang berlaku. Kita sering merancang, Allah menentukan.Sesuatu yang payah menjadi mudah bila Allah yang mengatur dan memudahkan urusan hambaNya .Seringkali hamba belajar aqidah ; taqdir , qada’ dan qadar melalui pengalaman hidup harian.

Penutup bicara ,terima kasih kepada sahabat-sahabat di Miri atas perkongsian pengalaman selama hamba di SMKA Miri .Jutaan terima kasih juga kepada Us.Fendi,Us.Bakri ,Us.Zamri Rejab dan Us.Azhan serta teman-teman sekuliah di UKM yang banyak membantu.Tekad dan azam hamba sekarang untuk berbakti di IPGKSM sedaya mungkin ,moga semangat ini terus bersemarak sepanjang masa .Wallahu a’lam.Ila al-Liqa'

8 comments:

Asalamualaikum.. Ustaz

Selamat datang ke IPG Kampus Sultan Mizan. Semoga kehadiran tuan akan menyuburkan rohani siswa/siswi ipgksm ini.
Rasanya kehadiran tuan ini akan menyinarkan cahaya ketaqwaan dalam jiwa penghuni ipgsm ini.
Siswa/siswi kita perlukan tenaga seperti tuan utk membimbingnya seperti Blog SyaBab yg saya temui.
Harapan saya tuan dapat menempuh cabaran dan karenah di IPGKSM ini dengan tabah.
"SELAMAT BERKHIDMAT DI IPG KSM DAN SELAMAT MAJU JAYA"

Sekian. Wassalam...

Barakallahu fik.Terima kasih kerana Along ziarahi blog Abu Huzaifah.Sama-sama kita wujudkan bi'ah solehah ..semoga ada nur Ilahi
akan menerangi jiwa-jiwa siswa siswi harapan ummah.

prjalanan seorg pejuang Islam..sayu ana mebacanya lalu menganalisis diri doif - jabal jalilu

Jazakallah kekanda ust Hasnol.Moga kita istiqamah dijalan dakwah dan tarbiyah

Anah pun pindah ikut ustaz jugak ke?

Terima kasih kak Icah,ziarah blog ini.Ummu Huzaif dan anak-anak masih di NS.Hujung minggu,hamba pulang ke K.P

Slm Ustaz,

Bak kata pepatah, jauh pjalanan luas pemandangan. Kira2, cukup timur barat utara selatan Malaysia enta dh hinggap..

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Siiru 'ala barakatillah.

Abu Fateh @ Bdr Tun Hussein Onn

Syukran akhi Syahir atas ziarah blog Abu Huzaifah.Rasanya baru kelmarin di Miri,semalam di Kuala Pilah dan hari ini diBesut ,Trengganu.Walau kita jauh di mata ,namun dekat dihati.Hadaf kita sama ,memakmurkan bumi Allah dengan acuan Islam.