• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Tuesday, November 3, 2009

Selamat Hari Lahir yang ke 35

Posted by Abu Huzaifah On 8:43 PM 3 comments


Kehidupan dunia adalah satu perjalanan singkat utk manusia mencari bekalan
menuju ke alam akhirat ,namun ramai manusia terpedaya dan tidak mengambil 
teladan dari sejarah umat terdahulu.

Alhamdulillah segala puji dan puja hanya selayaknya kepada Allah Azza wa Jalla yang menciptakan segala makhluknya.Selawat dan salam buat Rasul Junjungan mulia dan ahli keluarga baginda,para sahabat dan seluruh pejuang Islam .

Alhamdulillah , pagi ini seawal 6.07 minit pagi hamba menerima ucapan tahniah melalui sms dari Bank Islam sempena hari lahir yang ke 35 ( jika ikut taqwim hijrah dah lebih 35 tahun).Semalam CELCOM awal-awal lagi dah hantar ucapan..nampaknya selain dari zaujah hamba , Bank Islam dan Celcomlah yang perihatin dalam hal ini. Agaknya kedua-dua institusi ini memang pandai jaga pelanggan mereka ..

Terima kasih yang tidak terhingga juga kepada Ummu Huzaifah yang menjadi teman hidup hamba ketika suka dan duka sejak 1 Sept 1999. Selepas mendirikan rumahtangga kami berjauhan seketika ; hampir setahun apabila Ummu Huzaifah melanjutkan pengajian di IPDA ,Kedah Darul Aman.Terima kasih jua kepada anak murid hamba 'Fatin Shafiqah' di Usim dan Roziana di IPG Miri kerana masih mengingati guru Bahasa Arab kalian yang telah meninggalkan Miri 22 bulan yang lalu .Jazkumullahu khairan

Apabila semakin bertambah umur . .. maka semakin dekatlah saat kita akan bertemu Allah.Dalam mengenang usia yang semakin meningkat, kerap kali hamba akan mengingati dan menginsafi bahawa sudah ramai sahabat seperjuangan...sahabat sepengajian; yang sama-sama berjalan, bermusafir, belajar dan berusrah dan bertamrin suatu ketika dahulu., hari ini mereka telah kembali menemui Ilahi.

Bagi sesetengah orang sambutan hari lahir tentunya saat untuk bergembira dengan mengadakan jamuan dan memotong kek..atau meniup lilin tetapi bagi hamba tarikh ini juga sesuai untuk memuhasabah diri sejauhmana persediaan dan amalan yang telah dilakukan untuk mengadap Tuhan Yang Maha Esa.

Seingat hamba..sudah ramai sahabat2 yang dahulunya bersama dalam kegembiraan kini telah kembali ke rahmatullah.Antaranya sahabat hamba yang pernah seusrah ketika di Dataran Syam( Jordan ) seperti Allahyarham Rasyimi Rafsanjani , Zainul Aman ,Fakrul dan dua orang lagi yang mati dalam kemalangan ngeri di Aqabah, Jordan pada tahun 1995.

Manakala seorang lagi sahabat karib yang pernah seusrah ( bermula Jun 1994 ketika berkursus di IKIP Pahang ) juga telah mengadap Ilahi sepuluh tahun kemudian pada 3 Jun 2005 yang mana ketika itu hamba menerima berita kematian Allahyarham Azamiruddin Awang sebaik pulang dari solat Jumaat ketika berada di Makkah al-Mukarramah mengerjakan umrah .

Demikian juga , sahabat senior hamba Ustaz Jamnul Azmin ( adik kpd Dr Jamnul Azhar Mulkan )telah kembali menemui Ilahi lebih kurang setahun selepas hamba pulang dari bumi Jordan.Kali terakhir hamba bertemu beliau ketika bermalam di rumah Allahyarham (ketika transit ) dalam rehlah siswi Universiti al-Bayt ke Mu'tah dan Aqabah pada lewat September 1999 .Ketika itu Ust Wazi (kini pensyarah KIAS) hamba dan Ummu Huzaifah menjadi muraqib ahkawat dalam rehlah Soifi.

Dan tahun lepas ,seorang lagi sahabat junior hamba di Universiti al-Bayt iaitu ustaz Hafiz Kamil yang dahulunya pernah hamba berguru dengan beliau dalam mempelajari tarannum al-Quran telah menemui ajalnya di Besut Terengganu selepas beberapa tahun berhempas dengan penyakitnya.Kalau hendak dikira , rasanya sudah ramai juga sahabat-sahabat Jordan yang dipanggil mengadap Ilahi dalam usia yang muda .Semoga mereka semuanya ditempatkan bersama para solehen ,syuhada' dan para anbia' A.S.

Hamba bercerita , mengenang kembali sahabat-sahabat lama bukan untuk "bernostalgia",untuk berduka nestapa .Namun disebalik kehilangan mereka , hamba sendiri akan memikirkan APAKAH persediaan hamba dan tetamu ziarah yang budiman bagi kita yang masih bernyawa buat bekalan mengadap TUHAN.Usahlah kita merasakan bahawa kita telah bahagia dengan pencapaian yang kita perolehi hari ini dengan memiliki isteri,anak-anak dan sedikit harta berupa rumah dan kereta.

Dalam ruangan ini , hamba mengajak sahabat-sahabat ziarah ; ayuh MARILAH sama-sama kita memakmurkan bumi Allah dengan usaha-usaha dakwah ,melaksanakan amar makruf dan Nahi mungkar .Bersamalah kita islahkan bumi Allah melalui amal jamaie dan ijtimaie..usahlah memberikan alasan lapuk tidak mahu terlibat dengan kerja -kerja dakwah kerana sibuk dengan anak-anak dan bini.Marilah kita makmurkan rumah Allah dengan solat jamaah , tazkirah dan tazkiyah .Usahlah dikira keletihan yang seketika cuma.
Abu Huzaifah ketika diziarahi akhi Syahir dan isterinya ( dahulu pernah bersama
hamba
di Miri)

Sahabat-sahabat kita yang telah pergi , takkan kembali lagi sebagaimana ungkapan almarhum ustaz Asri Rabbani . Adapun kita yang masih berteduh di bumi Allah Yang Maha Penyayang , masih punya masa dan peluang untuk BERAMAL .

Firman Allah bermaksud :
Dan katakanlah (wahai Muhammad ) Beramallah kamu , maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan nyata..
( surah al-Taubah : 105 )

Akhir bicara , jazakumullahu khairan kepada sahabat-sahabat ziarah , kenalan dan anak-anak didik hamba dimana jua berada di atas doa kalian selama ini .Doakan hamba dipermudahkan segala urusan kebaikan .Wassalamu 'alaikum wa rahmatuLLah.

3 comments:

salam,
rasanya tak terlambat nak ucapkan selamat hari lahir buat abu huzaifah. Moga diberikan umur yg panjang dan kesihatan yg berpanjangan dalam melakukan ibadat kepada Allah dan amal islami. amin

SALAM,
SEMOGA PANJANG UMUR DALAM PERJUANGAN SUCI.