• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Monday, October 10, 2011

Ekspo Inovasi dan Penyelidikan (EIP 2011)ُ

Posted by Abu Huzaifah On 11:39 AM No comments

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh


Syukur alhamdulillah dipanjatkan ke hadrat Allah SWT atas limpahan kurnianya, ana bersama dua lagi sahabat dari JAPIM (Jabatan Pendidikan Islam dan Moral, Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Mizan) berpeluang menyertai Pertandingan Inovasi sempena Ekspo Inovasi dan Penyelidikan (EIP 2011) yang bertempat di Dewan Bendahara, Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Mizan Besut, Terengganu pada hari ini.

EIP 2011 kali ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan apabila sejumlah 64 penyertaan dalam empat kategori dipertandingkan. Kami (Ust.Zamri , Ust Abu Huzaifah dengan diketuai Ust Mohd Yusri) dipertanggungjawabkan mewakili JAPIM dalam kategori Inovasi dalam Teknologi Pendidikan.

Inovasi ini sebenarnya merupakan usaha berterusan ke arah memartabatkan semula pengaruh al-Quran al-Karim ke atas usaha mengajar dan belajar bahasa Arab. Idea shahid al-Quran ini dicetuskan oleh mantan murshid sewaktu ana menuntut di Jordan (Prof Dr. Abdul Kadir al-Saadi). Ingat lagi, dengan perasaan lemah ana melangkah masuk ke bilik Dr. Saadi memohon sedikit tunjuk ajar dalam memilih tajuk latihan Ilmiyah (masyruk takharruj) kerana pada masa itu kebanyakan rakan telah memilih tajuk masing-masing.

Berkat nasihat seorang guru yang murshid, alhamdulillah ana dapat menyiapkan sebuah laporan kajian untuk Latihan Ilmiyah dengan tajuk “al-Shahid al-Qurani fi Kitab Sharh Ibn Aqil”.
Mendapat inspirasi tambahan daripada kata-kata sayyid Qutb dalam mukadimah kitabnya “tafsir fi Dzhilal al-Quran” yang menyatakan bahawa: Kehidupan di bawah naungan al-Quran itu adalah suatu nikmat, iaitu nikmat yang tidak pernah dirasai kecuali oleh mereka yang telah merasainya.

Rentetan dari itu, ana terus menyusuri perbahasan shahid al-Quran di peringkat disertasi Sarjana dengan tajuk: Penggunaan shahid al-Quran dalam Kitab Sharh Ibn Aqil dan Kitab Sharh Qatr al-Nada wa Ball al-Sada, Bab al-Marfuat: Satu Kajian Bandingan. Alhamdulillah, berkat tunjuk ajar penyelia berwibawa Dr. Kaseh, disertasi berkenaan berjaya mendapat kelulusan.

Oleh kerana terlalu ingin menyahut seruan untuk terus memperjuangkan bahasa Arab al-Quran, dan dengan semangat yang kembali dicetuskan oleh al-Ansari (1984) dengan teori beliau yang terkenal “Teori Nahu al-Quran” maka atas nasihat penyelia juga, sebuah artikel telah dihasilkan daripada disertasi tersebut dan diterima untuk diterbitkan dalam Jurnal Gema Online edisi 2011.
Seterusnya dengan ruang yang tersedia dalam seminar penyelidikan anjuran Institut Pendidikan Guru Kampus Sultan Mizan pada bulan Mei 2011, sekali lagi ana memberanikan diri berkongsi dengan masyarakat ahli akademik sekalian sebuah artikel kajian dengan tajuk “Aplikasi shahid al-Quran Membitarakan Ibn Hisham”.
Dan sehingga ke hari ini, alhamdulillah dengan semangat untuk berkongsi rasa memperjuangkan teori atau pendekatan menggunakan al-Quran secara langsung dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di sekolah-sekolah dalam negara kita, ana memberanikan diri mengajak dua orang sarjana hebat dari Jabatan Pendidikan Islam dan Moral (al-Fadhil ust Yusri dan ust Kamil) untuk sama-sama mengetengahkannya dalam bentuk Inovasi Pendidikan pula.

Syukur alhamdulillah, walaupun hanya berjaya mendapat Anugerah Pingat Gangsa dalam pertandingan hari ini, kami semua bersyukur kerana usaha yang sedikit ini mendapat perhatian para hakim yang arif lagi bijaksana, para rakan peserta dan juga tidak ketinggalan para hadirin yang ramai mengunjungi booth kami.
Oleh yang demikian pada kesempatan ini, ana titipkan setinggi-tinggi ucapan penghargaan kepada kedua-dua rakan penyelidik (ust Yusri dan ust Kamil) atas sokongan dan bantuan yang tidak ternilai oleh tulisan dan ucapan kata-kata. Begitu juga kepada seluruh ahli jabatan JAPIM IPGKSM yang sudi berkongsi idea bagi memantapkan lagi penyertaan “GSQ-GAYA SHAHID AL-QURAN” dalam pertandingan yang julung kali ana sertainya hari ini.
bergambar bersama para pemenang anugerah emas,perak dan gangsa usai tamat program.
Ramai pelajar unit PAI menyertai pertandingan

Tidak dilupakan kepada guru-guru J-QAF SK Pasir Akar, Jerteh, SK Pusat Jerteh terutama al-Fadhil ustaz Zaki (SK Sri Payong, Jerteh Terengganu) serta anak-anak muridnya yang sudi menjadi bahan ujikaji dalam projek yang kecil ini. Juga tidak dilupakan kepada GB-GB sekolah-sekolah berkenaan yang sudi memberi izin untuk kami semua berkunjung menjalankan ujian pra dan pasca.

Seterusnya terima kasih kepada semua pihak yang terlibat sama ada secara langsung mahupun tidak langsung dalam memberikan suntikan semangat kepada kami di JAPIM, termasuk para pelajar PAI-KSM dan warga KSM sekalian. Begitu juga isteri dan anak-anak kami yang tercinta. Semoga usaha ini dapat dijadikan sumber inspirasi.

Secara peribadi, ana tidaklah mengutamakan kepada apa-apa anugerah. Namun, perhatian semua pihak terhadap perjuangan kami ini, itulah sebenarnya yang kadang-kadang menjadikan sekeping hati menjadi terharu lalu menyatakan syukur. Sayanglah, sekiranya hari-hari anak-anak kita mempelajari bahasa Arab tetapi, secara tidak sedar, mereka sedang dijauhkan daripada sumber dan tujuan hakiki mempelajari bahasa Arab iaitu untuk khidmat kepada agama, untuk memahami sedikit sebanyak kandungan al-Quran yang sepatutnya dijadikan keutamaan dalam setiap ruang lingkup kehidupan muslim seharian.

Semoga nanti kita belajar bahasa Arab bukan semata-mata untuk boleh ucap selamat pagi, selamat malam, jom makan dll (in Arabic) sahaja. Bukannya dekat pasar atau supermarket area kita ada orang cakap arab pun. Dan paling menyedihkan, orang arab pun tidak bangga cakap Arab Fusha. Jadi, apakah tujuan sebenar kita, anak-anak kita, orang Islam belajar bahasa Arab? Dan apakah perasaan kita sekiranya kita buka sumber pengajaran bahasa Arab dengan tidak ada satu patah perkataannya pun dikaitkan dengan al-Quran?
Sebahagian daripada penyertaan EIP 2011

0 comments: