• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Monday, February 28, 2011

Takziah kepada keluarga Erbakan dan pencinta Islam di Turki

Posted by Abu Huzaifah On 11:35 PM No comments


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Abu Huzaifah merakamkan ucapan takziah kepada seluruh ahli keluarga al-Marhum Najmuddin Erbakan dan pengikut serta seluruh pencinta perjuangan Islam  di atas kepulangan Almarhum  ke rahmatullah pada hari kelmarin  27 Februari 2011 bersamaan dengan 24 Rabiul Awal 1432 Hijriah.

Sesungguhnya Allah SWT telah memanggil Almarhum pulang ke tempat asal yang dijanjikan Allah Azza wa Jalla, walaupun kehilangannya akan dirasai oleh seluruh penyokong dan pencinta perjuangan Islam di serata pelusuk dunia. Beliau adalah seorang mujahid, ahli akademik, ilmuan Muslim dalam bidang teknologi, mantan perdana menteri, pemimpin siasah, bapa dan mentor kepada ramai pimpinan gerakan Islam di dunia hari ini.

Mantan Perdana Menteri Turki pertama dari parti berhaluan Islam, Necmettin(Najmuddin) Erbakan yang merupakan guru siasah  kepada PM Turki sekarang, Recip Erdogan dan Abdullah Gul wafat dalam usia 85 tahun. Erbakan menjadi perdana menteri dalam tempoh yang singkat ; selama satu tahun (1997-1998) ketika beliau  dipaksa berundur oleh Angkatan Bersenjata Turki yang berhaluan sekular garis keras.
Tahun berikutnya Parti Kesejahteraan yang beliau pimpin dilarang sedangkan Erbakan sendiri dilarang berpolitik selama lima tahun karena melanggar konstitusi. Parti AK yang sekarang berkuasa di Turki mewarisi ideologi yang mendasari Parti Kesejahteraan. Erbakan adalah seorang profesor dalam bidang mekanika yang oleh para pengikutnya dikenali dengan sebutan Hodja atau guru.

Dua tokoh di antara anak buah Erbakan di Partai Kesejahteraan adalah Presiden Abdullah Gul dan Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan."Kami akan selalu mengenangnya dengan penuh syukur sebagai guru dan pemimpin," kata Erdogan.Erbakan meninggal di sebuah hospital di Ankara ketika sedang menjalani perawatan penyakit jantung.

Rehlah Abu Huzaifah ke Turki

Abu Huzaifah mempunyai kenangan manis yang sempat dipetik dari pengalaman kembara ke Turki selama 13 hari pada cuti semester pertama 1997/1998 dalam program 'Jejak Uthmani' anjuran Badan Kebajikan Anak Melaka Jordan. Menziarahi Turki seperti juga bumi Mesir tidak cukup dalam tempoh sebulan kerana mempunyai banyak ibrah sejarah bagi sesiapa yang ingin mengambil pengajaran dan iktibar yang sangat berguna kepada penggerak dakwah dan pencinta Islam.

Mungkin faktor begitulah seorang pendakwah semasa dan blogger terkenal Ust.Hasrisal Abdul Jamil berulang kali bertandang ke Turki. Banyak ibrah disebalik sebuah Khilafah Uthmaniyah sama ada semasa pemerintahan itu gagah dan ketika lemah..insya' Allah Abu Huzaifah akan sambung bicara tentang Turki. untuk dikongsi bersama sahabat ziarah.

0 comments: