• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Sunday, December 26, 2010

Alhamdulillah. Allah selamatkan kami dari musibah..

Posted by Abu Huzaifah On 5:09 PM No comments

Alhamdulillah dengan izinNya, Abu Huzaifah, isteri dan anak-anak tiba di Kuala Pilah ketika jam melewati 12 tengah malam tadi. Syukur padaNya kami selamat sampai di rumah biarpun jasad sudah keletihan tanpa makan malam, hanya berbekalkan roti dan jagung serta air mineral. Bukan tak ada fulus, tapi untuk mengelak dari mengantuk semasa memandu dan ingin tiba di Kuala Pilah sebelum pukul 12 malam, kami abaikan mengisi perut.

Sebelum berangkat pulang ke rumah kami di Kuala Pilah, Ummu  Huzaifah sempat shopping di Jerteh  memilih pakaian sekolah anak-anak. Abu Huzaifah  pula pergi servis kereta kerana malam Sabtu lepas ketika  mengejar masa untuk ke suatu program, tak sengaja ’terjun’ dalam lubang...biasalah banyak jalan rosak selepas musim hujan/banjir di laluan Jelawat-Tok Bali dan Bachok. Kerana bimbang akan keselamatan dalam perjalanan hamba habiskan masa setengah jam di bengkel kenderaan di Jerteh. Selepas makan tengah hari di restoran kami berangkat menuju jalan ke Setiu-Kuala Berang ketika jam menghampiri 4 ptg. Demikianlah kesibukan hamba dan zaujah hujung minggu lalu.


Beberapa hari sebelum itu Abu Huzaifah  ’masghul’ dengan kenduri aqiqah dirumah kami di Dar al-Mawaddah (Mulong). Ramai juga khirijjin dan khirrijat Urdun yang dijemput ; tapi ramai yang tidak dapat datang  mungkin kerana kenduri diadakan pada hari kerja (isnin) atau sebahagian sahabat sudah pulang ke negeri zaujah/zauj masing-masing. Terima kasih kepada Ust.Asri Ab.Ghani  sekeluarga, Ust Wazi dan Ust Wan Hakiman yang sudi bertandang seketika. Kepada sahabat-sahabat lain yang tidak sempat ana sms jemputan  mohon kemaafan. Kesibukan Abu Huzaifah juga bertambah apabila menerima ’on call’ dari Gabungan Mahasiswa Mulong memenuhi undangan dua forum dan liqa’bersama para pelajar.

bersama ahli panel(ust Hamdi KIAS)dan AJK Gabungan Mahasiswa Mulong usai forum
Hijrah al-Rasul SAW

Hasrat mengadakan kenduri aqiqah anakanda kelima ( Ilham Sumayyah)tertunai, namun hajat Abu Huzaifah ingin mengumpul sahabat-sahabat Mafraq/Jordan serta sahabat semasa berkhidmat di Miri kurang menjadi... Apapun terima kasih daun keladi kepada Ust Muzaha,Ust Ismail Daud dan Cikgu Abdullah dan keluarga yang sudi menziarahi kami di Dar al-Mawaddah Besut Terengganu awal Disember lalu.

Dalam keadaan banyak perkara perlu dilunaskan..semalam kami berangkat ke N9. Biasalah sekolah akan bermula awal Januari...zaujah ada mesyuarat di STJ dan beberapa urusan lain. Sesuatu yang tidak diduga berlaku, hamba sekeluarga hampir terlibat dalam  kemalangan dengan sebuah motosikal ketika merentasi jalan Muadzzam-Bahau.

Alkisahnya begini, setelah melepasi stesen minyak Petronas di Muadzzam(yang biasa lalu tentu tahu lokasinya) hamba memandu sedikit laju kerana jam sudah menunjukkan pukul 10.pm. Kenderaan pun tidak banyak menuju ke Segamat atau Bahau NSDK. Selepas memotong dua buah kereta...saya beritahu ummu Huzaifah ada motosikal dihadapan kami..terlepas dari mulut hamba rasa kasihan kepada penunggang motosikal yang memandu di jalan yang gelap(dalam perjalanan yang jauh) terutama pada waktu malam.

Tidak semena-mena  motosikal di hadapan Abu Huzaifah  itu tergelincir ke dalam lubang(kesan akibat hujan) dan pemandu tadi gagal mengawal motornya sehingga beliau jatuh ditengah-tengah jalanraya. Nasib menyebelahi Abu Huzaifah, hamba sempat memperlahankan kereta dan mengelak dari melanggar mangsa. Mujurlah hamba sempat mengelak ke kiri dan tiada kenderaan dari arah hadapan. Jalanraya gelap gelita...Hampir 200 meter melepasi mangsa saya memberhentikan kereta viva silver milik zaujah.
Dalam keadaan panik, hamba bergegas ke arah mangsa. Ya Allah bagaimana keadaan mangsa tadi?..ada beberapa pemandu lain menghentikan kenderaan mereka dibahu jalan bagi menyelamat mangsa. Abu Huzaifah menghubungi 999 ...pihak polis menginginkan nama hamba...dan operator tadi menghubungi Hospital Muadzzam.Payah juga hamba ingin terangkan lokasi sebenar kejadian kerana kepekatan malam ...kurang lebih 20 minit Abu Huzaifah  berada disisi mangsa van ambulan masih belum tiba.

Telahan hamba terdapat beberapa orang pemandu yang berhenti adalah penduduk tempatan. Alhamdulillah mangsapun hamba kira tidak kritikal...namun mungkin ’cedera dalaman’. Kerana malam makin beransur Abu Huzaifah memohon izin dari pemandu-pemandu lain untuk meneruskan perjalanan ke Kuala Pilah.

Hati hamba masih berdebar mengingatkan inseden tadi. Syukur padaMu Ya Allah masih menyelamatkan hamba dari melanggar mangsa. Abu Huzaifah yang tadi agak mengantuk dan keletihan berbicara dengan zaujah..Andai tadi kereta kami tidak sempat mengelak mungkin mangsa agak teruk dan kami akan bermalam di Muadzzam pada malam tadi. Mujur juga tiada lori atau bas yang datang dari arah hadapan ketika mangsa sudah tertiarap di atas jalan. Segala-galanya kehendak Allah.

Kami bersyukur padaMu ya Ilaahi! ALLAH SELAMATKAN KAMI DAN MANGSA DARI MUSIBAH YANG TERUK.

Peristiwa malam tadi mengingatkan hamba dan anak-anak akan kepentingan doa sepanjang perjalanan.Itulah hikmah dari doa musafir dan menaiki kenderaan.

0 comments: