• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Sunday, October 31, 2010

2010 ; Ujian Buat Hamba Sekeluarga

Posted by Abu Huzaifah On 3:01 AM 2 comments

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum warahmatullah
Segala pujian disembahkan kepada Rabb al-Jalil.Selawat dan salam kepada baginda kekasih Allah insan yang paling mulia,ahli keluarga dan para sahabat seluruhnya.

Dengan berlabuhnya tirai bulan Oktober 2010, genaplah tujuh bulan Abu Huzaifah tinggal berjauhan dari isteri dan anak-anak. Ummu Huzaifah bersama tiga cahayamata di selatan tanah air.Hamba, anakanda 'Aisyah dan Huzaifah pula di Besut Terengganu. Kata orang berat mata memandang berat lagi bahu memikul...namun pejam celik hari berganti hari, minggu berganti minggu dah 7 bulan saya berulang alik .

Ditengah-tengah rutin yang tidak selesa yang menguji kesabaran ini...rupa-rupanya ada rakan ’sewaktu’ yang senasib dengan hamba. Abu Huzaifah bertemu seorang hamba Allah yang hampir setiap minggu berulang alik dari Tepoh, Kuala Terengganu ke Kuala Pilah. Hamba tidak terkata mendengar jawapan beliau...begitu sabarnya pegawai tersebut yang sudah enam tahun berulang alik saban minggu..sudah berapa banyak pendapatan bulanan beliau digunakan untuk tambang bas...mungkin nilainya sudah mampu membayar pinjaman satu perempat harga rumah teres kos sederhana. Andainya perkara ini berlaku kepada anak-anak pegawai yang berjawatan tinggi hamba rasa tentu tidaklah sang suami, isteri dan anak yang masih perlukan perhatian sang bapa mengalami situasi yang ’meragut’ kemesraan dan kasih sayang anak-anak yang menagih rindu saban minggu..

Sebagaimana Abu Huzaifah nyatakan dalam entri bulan Julai lalu..hamba gembira berpindah ke Besut kerana hampir dengan bonda, tetapi perlu berjauhan dari anak dan isteri..itulah pilihan yang ada.

Hakikatnya banyak perkara yang terjejas dalam menghadapi kondisi ini terutama perbelanjaan bulanan yang melibatkan kos sewa rumah, bil letrik,air, minyak kereta, pengangkutan awam, keselamatan dalam perjalanan dan yang paling merugikan masa berada dalam kenderaan awam antara 16-18 jam pergi dan balik hampir setiap minggu dari K.P ke Besut,Terengganu..Untuk tambang bas sahaja wang mengalir RM450 sebulan; cukup untuk gaji biasa seorang pembantu rumah atau gaji guru tadika. Paling merugikan hamba pada bulan Ramadhan lalu tidak dapat berterawih di masjid atau surau pada malam Jumaat dan Ahad. Jika sempat berqiam Ramadhan ketika bas berhentipun tak sempat menghabiskan 11 rakaat terawih dan witir. Itulah kerugian yang perlu hamba terima. Apapun segala yang berlaku Abu Huzaifah anggap sebahagian daripada ujian Ilahi.

Firman Allah swt bermaksud : Dan aku sentiasa menyerahkan urusanku bulat-bulat kepada Allah (untuk memeliharaku) Sesungguhnya Allah Maha Melihat akan keadaan hamba-hambaNya dengan ( keikhlasannya dan penyerahan dirinya kepada Allah ) Maka dia diselamatkan oleh Allah daripada angkara tipudaya mereka.

Apapun kalau hendak dihitung dengan ni'mat Allah yang kita perolehi amat banyak, tak terhitung.Ya! Dalam usia masih muda(anggapan sesetengah orang)hamba telah dikurniakan dengan rumah sendiri,kenderaan,isteri dan zuriat dll..banyaknya nikmat Allah ini yang sering 'menghiburkan hati' bahawa sebenarnya dalam sedikit ujian itu ada kemudahan dan rezeki Allah yang luas...

Prestasi pelajaran

Prestasi akademik anak-anak juga sedikit menurun. ’Aisyah yang biasanya setiap maddah mampu mencapai 75%-90%, turun mendadak. Keserasian belajar ditempat baharu terutama untuk memahami teori dan suasana baru....agak menganggu kondisi anakanda sulong kami yang telah berteduh di tiga buah sekolah biarpun masih di alam sekolah rendah. Tahun satu di SK Agama Miri, tahun dua dan tiga di Kuala Pilah dan tahun empat SK Kg.Raja,Besut. Huzaifah putera kami Alhamdulillah masih ’maintain’ dengan mengenggam nombor wahid ketika di SK Tuanku Munawir dan mampu meraih tempat yang sama di madrasahnya sekarang.

Suatu malam hamba menitis airmata apabila menerjahkan pertanyaan sekadar mengujinya ; Kenapa Huzaifah ikut abi ke Besut? Huzaifah sayang dan ingatkan ummi dan adik Ilham tak? Dengan tulus jawapannya mudah sahaja ; ”Sebab Ummi suruh ikut Abi.(kasihan mengenangkan anak-anak usia sebegini mereka sudah teruji).Hamba terdiam sejenak .Ya Allah ! Taatnya anakku sorang ni kpd umminya. Syukur Ya Allah dan Alhamdulillah begitulah Huzaifah feelnya mudah dilentur.

Pernah satu ketika hamba sedang mengajarnya IQRA' ...kerana ada keperluan mendesak saya ke pasar. Selepas pulang dari pasar, Huzaifah masih mengadap buku iqra’...Abu Huzaifah memohon maaf kerana lupa nak tamatkan bacaan tadi.Demikian anakku..moga-moga puteraku menjadi anak yang taat kepada penciptaNya dan menghormati orang-orang dewasa.

Anak ke empat kami pula sering bertanya kenapa Abi dah lama tak hantar Iman ke Pasti? Setiap hari Pak Abbas(jiran kami) yang tolong hantar?luah Iman saat pulang dari Pasti Imtiyaz. Demikian situasi hamba, Ummu Huzaifah dan anak-anak membilang hari bila lagi kami dapat hidup seperti dahulu siang malam sentiasa bersama dalam hilai tawa biarpun kesibukan tak pernah berkurang sebagai murabbi pada siangnya.Si bapa yang perlu berdamping dengan anak-anak mengajar terutama dalam mengenal kalam Ilahi terabai seketika.

Dalam menghadapi situasi begini, jutaan terima kasih tidak mampu Abu Huzaifah ungkapkan dengan kata-kata kepada ’ummi’ anak-anak kesayangan kami ; isteri tersayang dulu,kini dan selamanya.Hanya Allah yang mampu menyediakan balasan yang setimpal di dunia dan di akhirat.

Kepada sahabat-sahabat ziarah(khususnya anak-anak didik hamba)catatan ini bukan memohon simpati .Andai ada secebis n istifadah ambillah ujian dan pengalaman yang hamba lalui ini .Sesungguhnya kehidupan berumahtangga dan berkeluarga bukan sahaja berdepan dengan madu dan manisan..kadang-kadang ujian datang tanpa kita mampu menepisnya.Berbekalkan iman dan taqwa ...ujian yang kecil ini hanya sekelumit dari ujian-ujian Allah kepada sang hamba dibandingkan dengan ujian dan cabaran ibubapa kita generasi terdahulu.

Semoga adik-adik remaja yang sedang dilamun cinta 'perkahwinan'bukan sahaja mengimpikan yang indah-indah belaka...kerana tanggungjawab sebagai sang suami dan sibapa juga perlu dihitung-kira apabila berkeluarga.

Kepada sahabat-sahabat ziarah doakan yang terbaik untuk hamba sekeluarga dan seluruh saudara muslimin dan muslimat. Moga kehidupan kita semua beroleh keredhaaNYA di dunia dan kerehatan abadi di Firdausi.

Akhir bicara semoga hadith ini memberi motivasi kepada diri yang hina ini.Daripada Jabir bin Abdullah R.A. Bahawasanya dia telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tiga hari sebelum baginda wafat ; Janganlah mati seseorang daripada kamu melainkan hendaklah dia bersangka baik kepada Allah Azza wa Jalla.

Al-Faqir ila afwi Rabbih,
Abu Huzaifah
Dar al-Mawaddah, Besut

2 comments:

sebuah perjanan mencari keredhaanNYA ..bersabarlah ya akhuiya...

Barakallah fik ! ..atas peringatan dari seorang sahabat.