• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Biodata:Mengenali siapakah Abu Huzaifah dan kembara beliau dalam kehidupan sebagai seorang hamba Allah.
  • Galeri:Memaparkan setiap detik dalam triologi kehidupan sebagai pendakwah.
  • Video:Siri video kuliyah turut dimuat naik untuk tontonan umum dalam perkongsian ilmu di ruang maya.
  • Perubatan:Kaedah dalam memperaktikkan perubatan islam bagi menyediakan alternatif lain disamping perubatan moden.
  • Jadual aktiviti:Memaparkan jadual aktiviti dalam siri kuliyah bulanan.
  • Artikel Di Blog

    Selamat datang saya ucapkan kepada pengunjung bicara-hamba.blogspot.com. InsyaAllah sedikit buah pandangan saya dalam artikel di blog ini diharap dapat membantu membina dan meluaskan pandangan terhadap apa jua isu islam yang dipaparkan secara santai untuk bacaan bersama.

  • Kembaraku Dibumi Allah

    Dalam ruangan ini saya paparkan sedikit catatan perjalanan saya sepanjang berkelana dibumi bertuah. Pengalaman darinya saya tuliskan untuk tatapan pembaca.

  • Ruangan 'Ilmiah

    Ruangan ini dibangunkan khusus bagi mereka yang bersedia dalam siri penulisan yang agak berat dan berkualiti. Khususnya yang melibatkan isu-isu semasa berkaitan Fiqh, Aqidah, Muslimah, dan lain-lain. Sesuai dijadikan rujukan khusus bagi mereka yang ingin mengkaji secara kritikal.

  • Ruangan Zikrullah

    Ruangan ini dikhususkan bagi zikir-zikir pemantapan jiwa. ia juga mengandungi wasiat-wasiat daripada mereka-mereka yang terkenal sebagai orang-orang soleh. Ia membolehkan pembaca blog menelusuri kisah-kisah mereka dan menjadikan mereka contoh tauladan yang baik.

Tuesday, April 13, 2010

Purdah, gadis India dan ISLAM

Posted by Abu Huzaifah On 3:02 AM No comments



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Sahabat ziarah yang dirahmati Allah,
Saban hari kita melihat tajuk-tajuk berita di akhbar dan media elektronik yang sarat dengan berita gejala sosial; terkini kes buang bayi@ cuba membunuh bayi begitu menjadi-jadi sehingga kita pun tidak larat nak baca.Paparan demi paparan memenuhi dada akhbar dan tajuk berita seolah-olah akhlak atau moral rakyat Malaysia khususnya di kalangan orang melayu Islam sudah terlalu teruk.Apakah orang melayu Islam lebih hina dari masyarakat Jahiliyyah?

Paparan atau pendedahan berita semata-mata tanpa berusaha mencarai jalan penyelesaian konkrit , tidak akan memberi apa-apa makna selain menjadi isu melariskan jualan akhbar dan memalukan warga Malaysia sendiri.

Abu Huzaifah berpandangan ,penyelesaian holistik bagi menangani gejala tersebut ialah kembali kepada ajaran Al-Quran dan Sunnah Nabi saw. Jangan banyak sangat berteori , berseminar dan berdiskusi kononnya perlu ada akta itu dan ini..kempen yang macam-macam. Ayuh ! Kembalilah kepada ajaran Allah swt ‘Tuanpunya’ yang menjadikan seluruh makhluknya ; melayu ,cina , India,Inggeris dan sebagainya.Tepuk dada, tanya iman.!


Antara punca buang anak adalah kerana perhubungan luar nikah atau dalam al-Quran disebut zina.Zina banyak berpunca dari pergaulan bebas dan mtidak menutup aurat.Memang hari ini ramai wanita bertudung tetapi kerana ‘ikut trend’ bukan atas kesedaran.Berapa ramai wanita yang pergi kerja pakai baju kurung ,tudung tetapi bila ke pasar malam atau pergi melancong , bersukan semua dah hilang.Para suami yang ‘tak reti agama’ membiarkan sahaja isteri mendedahkan aurat kepada lelaki-lelaki ajnabi.

Dalam keadaan ramai wanita bertudung tetapi sebenarnya tak sempurnapun kalau ikut acuan al-Quran, masih ada para muslimah yang berusaha mentaati perintah Allah yang Maha Agong sepanjang masa.Maka kali ini Abu Huzaifah ingin memaparkan satu catatan Ummu Abbas dari blog http ://keranacinta.wordpress.com. (selepas mendapat izin)untuk sahabat ziarah ‘bicaraseoaranghamba’.Ikuti catatan beliau;

Pelbagai rasional diberikan untuk menanggalkan ‘purdah’ dari muslimah yang mahu istiqamah dengan niqab.
Pendapat sebegitu memberi kesan kepada saya untuk berfikir dan berfikir mengenai kebenaran alasan tersebut dan sejauh mana saya perlu mengaplikasikannya dalam hidup saya. Sementelah saya salah seorang individu yang berminat menyampaikan keindahan Islam kepada orang lain.
Hairan juga saya, dalam majoriti muslimah di Malaysia tidak memakai purdah, si pemakai purdah juga yang menjadi sasaran. Jika pilihan wanita tidak berpurdah adalah yang terbaik untuk menyampaikan dakwah, maka pilihannya terlalu ramai untuk kita gerakkan mereka sebagai pendakwah.
Saya tidak berminat mengulas lanjut mengenainya sekarang. Mungkin justifikasi tersebut lahir hasil pengalaman sendiri, kaji selidik dan pemerhatian pada realiti yang berlaku. Jika begitu tidak mengapalah. Ia boleh diraikan. Namun jika ia lahir dari faktor ketidakyakinan kepada salah satu juzuk ajaran Islam, nampaknya empunya pendapat begitu dihinggapi penyakit pada aqidahnya.
Pengalaman di bawah adalah untuk muslimah yang berminat memakai niqab dan dalam masa yang sama punya cita-cita yang tinggi menyampaikan kebaikan Islam kepada masyarakat di sekitarnya.
Saya suka jika sesiapa mahu memberikan pendapatnya mengenai pengalaman saya di bawah.
******************
Kira-kira 11 tahun yang lalu, saya menemani suami ke sebuah kantor kerana beliau mempunyai urusan kerja di sana. Saya menunggu suami di luar pejabat sambil duduk di atas sebuah bangku yang disediakan.
Seperti biasa, saya mengenakan niqab kerana kawasan itu kawasan terbuka dan dikunjungi orang awam. Kalau tidak silap, hari itu saya mengenakan pakaian berwarna agak gelap. [Bukan hitam sebab hitam adalah warna yang tidak digemari waktu itu].
Tiba-tiba seorang gadis India berpakaian seragam kerja menghampiri saya. Gadis itu memakai blause putih berlengan pendek dan berskirt paras lutut. Dia minta izin untuk duduk di hadapan saya. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal, saya mempersilakan dia duduk. Meja bulat diperbuat dari simen itu menjadi saksi perbualan kami seterusnya.
Saya teruja sebenarnya kerana didekati gadis non muslim sedangkan saya mengenakan niqab yang dianggap ramai orang boleh menakutkan non muslim. Apatah lagi mahu mendekati mereka.
“Mata awak cantik… tentu awak cantik orangnya”, gadis itu memuqaddimahkan perbualan.
Ke situ pula dia menegur. Saya rasa tidak sedap hati lalu menjawab, “Hmm… tak delah… biasa je”. Itu hanya persepsi dia semata. [Untuk mengetahui apa perasaan saya yang sebenar ketika mengenakan purdah, boleh rujuk artikel “Purdah: Hari pertama memakainya”.]
“Boleh saya tanya sesuatu?” gadis India itu menyambung.
Saya dapat lihat keresahan menghiasi wajahnya. Tanpa bertanya nama dan tanpa taaruf apa-apa, dia terus meluahkan masalahnya.
Saya lupa apa masalah yang telah diceritakan, namun rumusannya dia mengatakan dirinya ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Memang dia cerita satu persatu masalah yang datang menimpa dirinya tidak putus-putus. Belum selesai yang pertama, datang masalah yang kedua. Belum selesai masalah yang kedua, datang masalah yang ketiga.
Kasihannya. Patutlah wajahnya sugul sahaja.
Seperti biasa juga, bila seseorang mahu berkongsi masalah, saya mendengar dengan tekun dan penuh minat. Akhirnya dia meminta pandangan saya bagi mengatasi masalahnya.
“Maaf ye… saya tidak tahu penyelesaian dari sudut agama lain. Saya hanya tahu dari sudut Islam. Boleh saya beritahu dari sudut pandangan Islam?”
Sememangnya waktu itu saya belum terdedah dengan ilmu perbandingan agama dan budaya bangsa lain secara khusus. Modal yang saya ada hanyalah pada konsep dan matlamat manusia diwujudkan. Saya juga meyakini fitrah manusia adalah sama walaupun mereka berbeza bangsa, bahasa dan warna kulit.
“Boleh… saya mahu mendengarnya…” respon positif diberikan.
“Dalam agama Islam, Nabi Muhammad s.a.w adalah insan yang paling dikasihi Tuhan tapi dialah yang paling banyak menerima ujian…”
“Saya tahu itu… ada ahli keluarga saya yang sudah memeluk Islam… tapi… ” sambil gadis India itu menyebut ahli keluarganya yang telah memeluk Islam sambil terus mengeluh terhadap masalah yang menimpanya.
“Hmm setahu saya… bila diuji, itu tanda Tuhan sayangkan kita…”
Perbualan kami tidak lama kerana sama ada suami selesai dari urusannya dan saya perlu pulang atau gadis itu sendiri perlu menyambung kerjanya.
Saya berharap suatu hari nanti, gadis itu bisa memahami apa yang saya maksudkan ujian sebagai tanda Tuhan sayang.
Meskipun secara zahirnya, gadis India itu belum beriman kepada Allah dan rasulNya namun konsep Tuhan sayang itu adalah satu ‘point’ yang relevan untuk dia jadikan panduan mencari yang tersirat di sebalik yang tersurat. Apatah lagi bila saya menyebut Islam, dia terus mengakui sudah ada di kalangan keluarganya yang memeluk Islam.

Wallahua’lam.
Semoga Allah memberinya hidayah.
Ummu Abbas

0 comments: